HVOR LÆNGE HAR DU PRAKTISERET YOGA – OG HVOR OFTE DYRKER DU YOGA?

Britt Ziwes

Jeg har praktiseret yoga siden 2005, altså i 11 år. Jeg har, siden jeg blev uddannet yogalærer, forsøgt at holde fast i en daglig praksis – om det så bare er en åndedrætsøvelse.

Jeg spørger mig selv: Hvad er det mindste, du kan gøre? Selv nu, med en lille dreng på 14 måneder, bruger jeg de små pauser, mens han ammer, til at lave åndedrætsøvelser eller lave et par solhilsner, mens han leger på gulvet. Det synes han er meget interessant. Nogle gange kravler han op på mig, og jeg må afbryde, eller også efterligner han mig. Små børn er naturtalenter til yoga.

Min søn er min lærer i accept, mindfulness og tålmodighed, når han i timevis går på opdagelse i naturen, og jeg får lov at se alting gennem hans øjne, som var det første gang. Yoga er mange ting – ikke kun de fysiske øvelser.

HAR DU STUDERET YOGA OG UDDANNET DIG INDENFOR EN SÆRLIG YOGAFILOSOFI I IND- ELLER UDLAND?

I 2007 tog jeg til Indien for at tage den traditionelle uddannelse som Hatha yoga-lærer i en ashram. Efter endnu en tur i indisk ashram i 2011, hvor jeg tog en yogaterapeutuddannelse med hjem, begyndte jeg at interessere mig for, hvordan man kan arbejde forebyggende og helbredende med yogaen i forhold til en række lidelser såsom astma, migræne, rygproblemer, angst, stress – ja, alt!

Jeg har yogister, som fortæller, at nu er deres gener i forbindelse med overgangsalderen forsvundet, eller nu er deres tinnitus væk. Jeg kan ikke altid give en forklaring på, hvorfor yogaen hjælper på de ting, men det vigtigste er også bare, at DET VIRKER! Hvilken gave.

FØLER DU, AT DIN YOGAPRAKSIS HAR ÆNDRET DIT LIV ELLER DIG SOM MENNESKE? HVIS JA, HVORDAN/PÅ HVILKE MÅDER?

Jeg mærker, at jeg bliver et bedre menneske af at dyrke yoga. At min familie får en gladere og mere afbalanceret kone og mor hjem.

Jeg bliver bare en bedre version af mig selv. Mere opmærksom, bevidst og nærværende – også overfor mig selv. Jeg nærer mig selv og udviser kærlig omsorg overfor mig selv. Min yogarejse har ændret mange aspekter i mit liv; min kost, min omgangskreds osv.

Hvem gider fylde sin krop med crap, når man lige har givet den lækker yoga? Det bliver man også opmærksom på.

Læs hele interviewet her

Tre lette yoga-øvelser til kontoret

Britt Ziwes i Go’Morgen Danmark

Stive tastaturfingre, spændinger i nakke og skuldre, problemer med ryggen og stress. Skavanker er der nok af i det morderne arbejdsliv, hvor mange tilbringer det meste af dagen foran en computerskærm.
Men hvordan kommer man af med dem, hvis man heller ikke har tid eller lyst til at bruge fritiden på at gå i træningscenter?
Det havde Go’morgen Danmark et par bud på torsdag morgen, hvor Britt Mellergaard var i studiet.

Træning på kontorstolen
Hun har specialiceret sig i “kontor-yoga”. Yoga der kan dyrkes på kontoret i arbejdstiden. Det er en samling øvelser, som er særligt tilpasset det moderne erhvervsliv.

“Jeg vil gerne give folk nogle øvelser, som de kan lave i løbet af arbejdsdagen, uden at de skal klæde om og transportere sig ned i et træningscenter,” fortæller Britt Mellergaard i klippet øverst i denne artikel.

Hun fortæller, at det er vigtigt, at sidde rigtigt. Man skal sidde rank uden støtte, for så træner du allerede ryggen. Herefter viser hun tre lette øvelser:

Rygradsøvelse
Du lægger det ene ben hen over det andet. Venstre arm stemmer ind mod dit knæ, og så presser du din skulder bagud, så du får åbnet op. Og så trækker du vejret dybt.

Andedræt mod stress
Træk vejret dybt ind og tæl til fire. Og ånd langsomt ud på 8. Det er vigtigt, at du udelukkende trækker vejret gennem næsen.

Øvelse mod tastaturfingre
Hold armene frem for dig. Bøj alle fingrene samtidig som om du ælter dej.

Du kan se, hvordan du skal lave øvelserne rigtigt i videoen øverst i denne artikel.

Styrk dine medarbejdere med yoga

Spændinger i nakke og skuldre, problemer med ryggen og stress er de primære årsager til sygemeldinger i de danske virksomheder. Men hvordan kommer man problemerne til livs, når de fleste tilbringer det meste af arbejdsdagen foran en computerskærm?

Kontor-Yoga giver et godt bud på enkle løsninger. Dine medarbejdere kan komme af med spændingerne, forebygge stress og få flere gode år på arbejdsmarkedet med et sæt øvelser, som er lige til at gå til.

Tema: Yoga på kontoret

Af: Louise Lundgreen

Britt Mellergaard har specialiseret sig i yoga, der kan dyrkes på kontoret i arbejdstiden. Hun har taget sin yoga-uddannelse i Indien, og nu deler hun disse teknikker i erhvervslivet.

Jeg har selv siddet på kontor og mærkede, hvad det gjorde ved min krop. Det kostede flere ture til kiropraktor og fysioterapeut, indtil jeg begyndte at gå til yoga. Her oplevede jeg en mærkbar bedring. Mine spændinger og myoser forsvandt ret hurtigt, og jeg oplevede også mindre stress, en bedre søvn, mindre hovedpine og bare en generelt bedre helbredstilstand fysisk og psykisk. I starten var det almindelig yoga på måtte, som vi kender det, men jeg opdagede hurtigt, at en virksomhed ikke nødvendigvis har plads til 20 yogamåtter, tid til at sætte 90 minutter af, klæde om, evt. bade osv., siger Britt Mellergaard.

Sammensætningen af øvelser, og at det foregår omkring medarbejderens arbejdsplads gør, at konceptet er tilpasset virksomheder. Øvelserne laves primært på stolen, man skal ikke klæde om, og hele seancen varer kun 30 minutter. Det kan de fleste virksomheder være med til. Udfordringerne for virksomhederne er sædvanligvis stress og spændinger, træthed og hovedpine blandt medarbejderne, og ifølge Britt Mellergaard virker yoga hurtigere end nogen pille.

-Man kan faktisk komme det meste af kroppen igennem, og alle – tyk, tynd, mand, kvinde, gammel og ung kan deltage uden problemer. Men man kan spørge: ”Hvorfor skal vi sidde ned? Det gør vi jo så rigeligt”. Der er masser af motionstilbud derude, og mit ønske er, at medarbejderne i det lange løb selv udfører øvelserne i løbet af arbejdsdagen, og dermed får en bedre arbejdsdag og ultimativt flere gode år på arbejdsmarkedet, fortæller hun.

KONTOR-YOGA KAN:

  • Nedsætte sygefravær
  • Øge effektivitet og fokus på dagens opgaver
  • Forebygge og reducere nedslidning
  • Mindske stress
  • Skabe ro i Krop & Sind
  • Reducere spændinger, træthed og hovedpine
  • Øge fokus
  • Skabe arbejdsglæde

Øvelserne er skræddersyede til at reducere stress og spændinger. Øvelserne foregår som sagt primært siddende på en stol og er rettet mod tastaturfingre, skærmøjne, musearme, spændinger i nakke og skuldre, stress og hovedpine.  De består af stræk, åndedrætsøvelser, mindfulness, meditation og afspænding.

– Virksomhederne er altid på udkig efter tilbud, som kan forbedre arbejdsmiljø og trivsel. Fordelene ved yoga er, at alle kan deltage, det er en fælles oplevelse og dermed også mere økonomisk rentabelt end massage og lign. Og især at det er øvelser, som medarbejderne kan lave selv – også når instruktøren ikke er der, siger Britt Mellergaard.

Britt er stødt på skepsis rundt om i virksomhederne, når de hører ordet yoga, men med det øgede fokus, der er på meditation og mindfulness i medierne og alle de videnskabelige undersøgelser, som nu eksisterer, er fordommene heldigvis på retur.
– Så snart folk mærker effekten af øvelserne på egen krop, bliver fordommene helt manet i jorden. Det er nogle meget kraftfulde og effektive teknikker, som vi altid har ved hånden, og som kan hjælpe os både professionelt og privat. Når øvelserne er indarbejdet, får man det fulde udbytte.

Yoga bidrager også til et godt arbejdsmiljø, og Britts kunder understreger betydningen af at de har fået yoga ind i deres arbejdsdag.

– Kontor-Yoga kunder melder om fornyet energi og mere glæde, og at det er en dejlig fælles oplevelse, som der tales ivrigt om blandt deltagerne, og der er bestemt også plads til grin – det er ikke så højtideligt. Tanken om, at ens arbejdsgiver gør noget for deres medarbejdere, skaber bestemt mere arbejdsglæde, fortæller Britt Mellergaard. Og hun tilføjer:

– Med Kontor-Yoga arbejder vi meget med mindfulness og koncentration, og det påvirker ikke bare arbejdsglæden men også effektiviteten. Og der er ingen tvivl om, at glade medarbejdere uden stress, hovedpine og spændinger i kroppen, arbejder mere optimalt, siger Britt og henviser til en undersøgelse, der viser, hvor meget en sygemelding pga. stres og spændinger koster.

De primære årsager til langtidssygemeldinger er: Muskel- og skeletbesvær og stress.

Kilde: AS3
Kilde: ©MedHelp A/S 2011


Yoga i Kontortiden

2. november 2008 08:42 Nordjyske.dk

foto 1

AALBORG: I København er der allerede et par firmaer, der tilbyder noget lignende.
– Men ikke så mange lige her, konstaterer Britt Mellergaard. Og det er der måske en grund til, funderer hun. Med et stort smil og et venligt/ironisk tonefald, sådan som man godt kan, når man selv er indforstået, nordjysk hjemmefødning.
Og nu skal det altså prøves: Britt Mellergaard vil gøre sit til, at folk på kontor i Nordjylland får en bedre arbejdsdag og i det hele taget bedre livskvalitet: De skal dyrke kontor-yoga i arbejdstiden, og med øvelser, der målrettes travle medarbejdere, vil hun lære dem, hvordan spændinger forsvinder og stress fortager sig.

– Jeg er ikke i tvivl om, at behovet er der blandt de ansatte, siger den 32-årige iværksætter. Kontor-yoga er nemmere at gå til, end det er at bevæge sig hen i en motionshal efter arbejdstid, fordi man hverken behøver at skifte tøj eller tage bad bagefter. Og man vil hurtigt opdage, hvordan yogaens særlige teknikker løfter ens almindelige velbefindende.

Faktisk er det sådan, mener Britt Mellergaard, at mange af os måske ikke engang registrerer, at vi har det halvdårligt eller lever med nogle småskavanker.
– Vi urmennesker er, siger hun, lynhurtige til at vænne os til, at vi bare har det, som vi har det, men det er jo også en kendsgerning, at hvis vi f.eks. sidder ved en skærm det meste af dagen, bliver vi trætte i øjnene og falder sammen på stolen. De fif, jeg kan lære folk med f.eks. stræk og åndedræts- og øjenøvelser, kan give ny energi.

Britt Mellergaard er, som hun selv beskriver det, en hjemmefødning – student fra Aalborghus og lærer fra Aalborg Seminarium – men det var nu alligevel så langt væk som i Indien, at hun fik ideen til at kombinere sin undervisningskompetence med både yoga, som hun har brugt som motion i mange år, og iværksætteri. På en intensiv yogaskole 180 km nord for Bombay traf hun sin beslutning.

– Jeg føler mig stadig som lærer, og det er min force, at jeg er god til at give fra mig, siger Britt Mellergaard, som bl.a. har brugt sin uddannelse og et af sine hovedfag, engelsk, ved at undervise på Europaskolen i Bruxelles i et år og på et kontorjob i London.
– Og i London, hvor vi selvfølgelig kunne få massage i arbejdstiden, fik jeg selv bekræftet, at det er rigtig godt her og nu, men at mine yoga-øvelser virker bedre og holder på længere sigt, lyder er af den nyslåede erhvervskvindes salgsargumenter. På vej ud i Aalborg og omegn for at overbevise cheferne.


Yoga uden flippere og lilla bleer

Anders G. Mortensen Nordjyske.dk

Yoga er blevet så populært, at der er basis for Go”morgen- og Go”aftenyoga, mener Britt Mellergaard

AALBORG: – Træk skuldrene op. Hold vejret og giv slip.

44c2a86c-dea6-47aa-a5e5-c84899072d2cBritt Mellergaards rolige stemme fylder lokalet sammen med den afslappende musik, der stille flyder ud af højttalerne. På gulvet ligger 10 mænd og kvinder med lukkede øjne, mens solen sender sine stråler ind gennem vinduerne.

Scenen er Aalborgs første yogacenter, hvor indehaver og instruktør Britt Mellergaard vil forsøge at overbevise aalborgenserne om, at yoga er vejen frem, hvis de vil sig bedre tilpas og forene krop og sjæl.

“Yoga-lærerne har smidt den lilla ble” skriver hun på sin egen hjemmeside og signalerer dermed, at mange personers opfattelse af yoga som et flippet 70″er-fænomen er helt forkert.

For det første er yoga 5000 år gammelt, og for det andet er det ved at blive populært at gå til yoga igen, lyder det blandt andet fra iværksætteren, der selv er årgang 1975.

Popgudinden Madonna holder sig i form med yoga, og i USA er eksempelvis kontoryoga også blevet et hit, så hvorfor skulle nordjyderne ikke også tage de gamle, indiske øvelser til sig.

Tid til at stresse af
Britt Mellergaard tager i forvejen rundt til virksomheder, for at undervise medarbejdere i kontoryoga, som består af en række forholdsvis lette øvelser, som medarbejderne kan udføre på en kontorstol.

Folk skal ikke være medlemmer eller melde sig til i forvejen, for de kan bare “droppe ind”, hvis de for eksempel vil deltage i morgenyoga, inden de går på arbejde eller i aftenyoga, når de har fået fri.

– Yoga er en modvægt til den stressede vestlige livsstil. Jeg tror, at mange har brug for et frirum og en time til at slappe af og stresse af. Det kan de få her, siger Britt Mellergaard.

Hun er sikker på, at åndedrætsøvelser, udstrækningsøvelser og evnen til at holde forstyrrende tanker ude er gavnligt for helbred og sind.

Fornyet energi, smidighed, udholdenhed, større mental styrke og ro i sindet er blot nogle af de mange positive indvirkninger, som yoga har, påpeger Britt Mellergaard.

Hun understreger, at yoga altså ikke kun handler om at sidde i Lotus-stilling og trække vejret dybt.

Forskellige muskeløvelser er også en vigtig del af programmet, og da de første gæster deltog i en prøvetime i går, fik de da også sved på panden, når de lavede øvelser på deres yogamåtter.

Får sjælen med
Blandt deltagerne var Julie Krøier og Maja Grønkjær, der var nysgerrige efter at se, hvad yogacentret i Aalborg kan tilbyde.

– Yoga får mig til at slappe helt af, og jeg spænder ikke så meget i kroppen, når jeg har været til yoga, siger Maja Grønkjær.

Julie Krøier har også gjort sine erfaringer med yoga, og hun er ikke i tvivl om, at det giver hende øget velvære.

– Man får sjælen med, det handler ikke kun om det fysiske. Jeg får ny energi og får stresset af. Det føles bare godt, forklarer Julie Krøier, inden hun lægger sig må yogamåtten og bliver guidet gennem dagens øvelser.


Fisken giver sved på panden

Regionshuset Aalborg, region Nordjylland

IMG_4724Britt Mellergaard er yogainstruktøren, der sørger for, at de fremmødte får rørt kroppen og koblet tankerne ind på et andet spor end arbejde. Britt Mellergaard er oprindeligt uddannet folkeskolelærer, men i dag er hun kostvejleder og yoga- og fitnessinstruktør.

Britt Mellergaard underviser i Yoga i Underhuset

I de sidste tre uger har vi haft tilbudet om at gå til yoga i Underhuset. Medarbejderne mødes og har det sjovt sammen, alt imens de får rørt sig. Hver tirsdag og torsdag bliver der svedt, grinet og lavet en masse øvelser, og det virker til at være en stor succes.

Medarbejderne i Region Nordjylland og Kontor-Yoga
Hvad er det egentligt yoga kan gøre for medarbejderne? 
”De bliver stresset ned, får en bedre holdning, og det styrker deres muskler. Der har kun været en, som ikke har kunnet slippe arbejdet, ellers virker alle glade og tilfredse,” siger en smilende Britt Mellergaard.

Yoga har en god indflydelse på moderne mennesker, som f.eks. sidder på kontor. Det er meget sundt, og det kan hjælpe, hvis man f.eks. har ondt i ryggen eller andre småskavanker. Medarbejderne får styrket musklerne og får en bedre smidighed. Når man sidder ned en hel dag, trænger man til at få rørt sig.

Inge Hansen, fra Ledelse og Organisation, er en af de medarbejdere, som har fået øjnene op for yoga. ”Jeg ville prøve yoga fordi, at jeg synes, at det lød meget spændende og aldrig havde prøvet det før. Jeg har været til det tre gange nu og kan sagtens mærke det. Jeg har som regel fri bagefter, så det er nemt at få til at passe sammen med arbejdet,” fortæller Inge Hansen

Fisken og skulderstanden
Yoga går meget ud på at arbejde med vejrtrækning og smidighed. Når timen går i gang starter den roligt ud, og i takt med, at musikken kommer mere op i tempo, bliver øvelserne også hurtigere, og der bliver svedt.

’Fisken’ og ’skulderstanden’ er, hvad to af øvelserne bliver kaldt. Allerede her kan der trækkes på smilebåndet, og smilet bliver kun større, når en flok knapt så smidige kontormedarbejdere forsøger at lave en skulderstand. En øvelse, der bl.a. kræver, at begge ben stritter lige op i luften, ryggen er fri af gulvet og lodret over skuldrene, mens hænderne støtter i ryggen.
Der grines – både af dem det lykkes for, og dem der ihærdigt forsøger. Power-yoga for kontormedarbejdere er måske ikke sådan en dum ide. Succesen er i Underhuset.

Månedens iværksætterhistorie – Borgmesterens Forvaltning, Erhvervsafdelingen

Få mere ud af dine medarbejdere

foto 3Ideen om kontor-yoga opstod efter et ophold i Indien, hvor Britt Mellergaard vendte hjem og følte sig som nyfødt efter nogle stressende år

på et kontor i London. Britt var overbevist om, at der var andre end hende, der døjede med spændinger i nakke, ryg og skuldre, stress, hovedpine, træthed osv. i løbet af en lang arbejdsdag foran en computer.

Derfor fik hun idéen til kontor-yoga, hvor yogaen er en slags helhedsløsning i forhold til de andre tilbud om personalepleje: Man får rørt sig, man får styrket sit muskelkorset, udstrakt stive muskler og led og formindsket sin stress.

De enkelte yogaøvelser påvirker vores krop og organer på forskellig vis. Øvelserne har også mentale egenskaber, fx giver nogle øvelser energi, øget fokus og mental balance.

Kontor-yoga startede for alvor 1. februar 2008 og i forhold til, at Britt kun har været i gang et par måneder, går det faktisk rigtig godt. Hun har allerede en del kunder. Det er både banker, forsikringsselskaber, teleselskaber, en skole og et ITfirma.

Britt tager også ud og laver øvelser ved længere møder, kurser og teambuilding.

Britt synes, at det er en fantastisk følelse at arbejde for sig selv. ”Et firma bliver som ens lille barn, et projekt, som skal lykkes, og man lærer utroligt meget – på den hårde måde,” udtaler Britt Mellergaard.